Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 23. týdnu (6. - 12. června 2005)

Úkazy na obloze ve 23. týdnu (6. - 12. června 2005)

Přehled astronomických úkazů na 23. týden (6.6.-12.6.2005).

Měsíc je 6. června ve 23 h 55 min v novu, 11. června v 8 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 405 tisíc km). Tento týden prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 8.6. se promítá poblíž Venuše, 9.6. prochází na obloze kolem planety Saturn, 10.6. jej spatříme v blízkosti hvězdokupy M 44 Jesličky v Raku, 12.6. poblíž hvězdy Regulus ve Lvu.

Planety pozorovatelné okem: Venuše (-3,9 mag) září na večerní obloze nízko nad západoseverozápadem až do půl jedenácté, promítá se do souhvězdí Blíženců. Výrazný Jupiter (-2,2 mag) svítí v Panně do dvou hodin ráno, nažloutlý Saturn (0,2 mag) zapadá před půlnocí, prochází souhvězdím Blíženců. Na ranní obloze je pozorovatelný Mars (0,1 mag), tento týden přechází ze souhvězdí Vodnáře do Ryb.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.