Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 23. týdnu (6. - 12. června 2005)

Úkazy na obloze ve 23. týdnu (6. - 12. června 2005)

Přehled astronomických úkazů na 23. týden (6.6.-12.6.2005).

Měsíc je 6. června ve 23 h 55 min v novu, 11. června v 8 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 405 tisíc km). Tento týden prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 8.6. se promítá poblíž Venuše, 9.6. prochází na obloze kolem planety Saturn, 10.6. jej spatříme v blízkosti hvězdokupy M 44 Jesličky v Raku, 12.6. poblíž hvězdy Regulus ve Lvu.

Planety pozorovatelné okem: Venuše (-3,9 mag) září na večerní obloze nízko nad západoseverozápadem až do půl jedenácté, promítá se do souhvězdí Blíženců. Výrazný Jupiter (-2,2 mag) svítí v Panně do dvou hodin ráno, nažloutlý Saturn (0,2 mag) zapadá před půlnocí, prochází souhvězdím Blíženců. Na ranní obloze je pozorovatelný Mars (0,1 mag), tento týden přechází ze souhvězdí Vodnáře do Ryb.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.