Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 23. týdnu

Úkazy na obloze ve 23. týdnu

- od 4. do 10. června 2007.

Měsíc je 8. června ve 13 h 42 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 6. a 7. června se pohybuje poblíž planety Neptun, 8. a 9. června nedaleko Uranu. Obě planety jsou však viditelné jen dalekohledem.

Planety pozorovatelné okem: Merkur je viditelný na večerní obloze nízko nad západoseverozápadem. Jeho výška nad obzorem se snižuje a jasnost klesá z 0,9 na 1,4 mag, koncem týdne zapadá po půl jedenácté večer. Nejjasnější planeta Venuše (jasnost -4,3 mag) září již zvečera vysoko nad západním horizontem a zapadá až po půlnoci. 9. června je Venuše v největší východní elongaci (45° 23´ od Slunce); promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. V sousedním souhvězdí Lva září až do jedné hodiny po půlnoci nažloutlý Saturn (0,5 mag). Planeta Jupiter (-2,6 mag) je 6. června v opozici se Sluncem; nad obzorem je po celou noc, promítá se do Hadonoše. Mars (0,8 mag) svítí na ranní obloze nízko nad východem, v souhvězdí Ryb.

V průběhu týdne jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace a časové údaje o přeletech lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Zodiakální světlo z Beskyd

Zodiakální světlo vyfocené krátce po astronomickém soumraku. Úprava - redukce světelného znečištění.