Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 26. týdnu (26. června - 2. července 2006)

Úkazy na obloze ve 26. týdnu (26. června - 2. července 2006)

Úkazy na obloze ve 26. týdnu (26.6. - 2.7. 2006)

Měsíc se blíží k první čtvrti, která nastane 3.7. v 18 h 36 min. Odzemím prochází 1.7. ve 22 h. Tento týden se promítá do souhvězdí Býka, Raka, Lva a Panny. 27. června večer prochází poblíž Merkuru, následující večer vytváří zajímavé seskupení s Marsem a Saturnem, poblíž se nachází i hvězdokupa Jesličky. 29.6. se Měsíc promítá poblíž nejjasnějšího objektu v souhvězdí Lva, hvězdy Regulus.

Planety pozorovatelné okem: počátkem týdne můžeme za večerního soumraku nízko nad západoseverozápadem vyhledat Merkura; jasnost klesá z 0,9 na 1,6 mag a pozorovací podmínky se postupně zhoršují. Planeta se pohybuje v souhvězdí Raka. Na večerní obloze svítí ve stejném souhvězdí načervenalý Mars (1,8 mag) a také Saturn (0,4 mag); obě planety zapadají zhruba hodinu před půlnocí. Jasný Jupiter (-2,3 mag) svítí ve Vahách až do dvou hodin, na ranní obloze, nad východoseverovýchodem, je pozorovatelná velmi jasná Venuše (-3,9 mag). Promítá se do souhvězdí Býka.

Zajímavé úkazy: 27. června večer nastává maximum meteorického roje Bootid.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.