Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 3. týdnu

Úkazy na obloze ve 3. týdnu

- od 14. do 20. ledna 2008

Slunce vstupuje 20. ledna v 17 h 43 min do znamení Vodnáře.
Měsíc je 15. ledna ve 20 h 45 min v první čtvrti, 19. ledna v 10 h prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (366 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci ze 17. na 18. ledna se promítá nedaleko známé hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, 20. ledna ráno jej spatříme v blízkosti planety Mars. Nastává zákryt Marsu Měsícem, z našeho území však úkaz není pozorovatelný.
Planety sluneční soustavy: Merkur (jasnost -0,7 mag) je viditelný za večerního soumraku nízko nad jihozápadem, prochází souhvězdím Kozoroha. Pozorovací podmínky se stále zlepšují, výška planety nad obzorem stoupá; nejlépe ji uvidíme v příštím týdnu, kdy bude Merkur v největší východní elongaci (více než 18 stupňů od Slunce). Výrazná Venuše (-4,0 mag) září na ranní obloze v souhvězdí Hadonoše, je nejjasnějším objektem ranní oblohy. Mars (-1,0 mag) je viditelný v průběhu celé noci, svítí jako jasná načervenalá "hvězda" v souhvězdí Býka. Jupiter je nepozorovatelný. Planeta Saturn (0,5 mag) ve Lvu vychází v polovině týdne kolem osmé hodiny večer. V souhvězdí Vodnáře můžeme večer po setmění dalekohledem pozorovat planetu Uran (5,9 mag), v Kozorohu Neptuna (8,0 mag).
V tomto týdnu jsou za svítání až do 19. ledna viditelné přelety Mezinárodní vesmírné stanice. Bližší informace o trajektorii letu ISS i jiných družic získáte např. na webových stránkách www.heavens-above.com. Další období večerní viditelnosti začíná 30. ledna.

Capu di Muru

Tohle místo je jedno z pár u korsického Ajaccia, kde se dá nafotit noční obloha bez smogu okolních vesnic a měst. Na pláž jsem se dostal za cca hodinu a půl od silnice. Hladina byla rozbouřená a kapky vody párkrát dosáhly i na stativ, ale celkových cca 20 minut na popředí vodu dokonale zklidnilo.