Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 30. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 30. týdnu 2008

Středa 23. července ve 22:30 SELČ
- od 21. do 27. července.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 23. července ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 22. července ve 12 h 55 min do znamení Lva.
Měsíc prochází souhvězdími Vodnáře, Ryb a Berana. 25. července ve 20 h 41 min je v poslední čtvrti.
Planety sluneční soustavy: V tomto týdnu máme jednu z posledních příležitostí pozorovat planety Mars (jasnost 1,7 mag) a Saturn (0,8 mag). Obě tělesa zapadají již před půl jedenáctou večer, najdeme je za soumraku nízko nad západním obzorem. Promítají se do souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Saturn se na ranní obloze objeví znovu v říjnu, Mars až v příštím roce. Jupiter (-2,7 mag) je v souhvězdí Střelce pozorovatelný celou noc.
Astronomické zajímavosti: I v tomto týdnu můžeme pozorovat velmi jasné přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Stanice létá ve výšce zhruba 350 km nad Zemí, po Slunci, Měsíci a Jupiteru je nejjasnějším světelným objektem na obloze. Nejvýraznější přelety můžeme pozorovat 26.7. (23.18-23:21) a 28.7. (22.30-22.34). Informace o dalších průletech získáte na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Merkur vystřídal na západě Venuši