Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 31. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 31. týdnu 2008

Středa 30. července ve 22:30 SELČ
- od 28. července do 3. srpna

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 30. července ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Býka, Blíženců, Raka a Lva. 30.7. prochází přízemím (vzdálenost Země - Měsíc 364 520 km), 1. srpna je v novu. 28.7. nastává konjunkce Měsíce s nejjasnější stálicí v souhvězdí Býka, hvězdou Aldebaran, 31.7. s hvězdou Pollux v Blížencích.
Planety sluneční soustavy: Jupiter (jasnost -2,7 mag) je v souhvězdí Střelce viditelný celou noc, po Měsíci je nejjasnějším tělesem na noční obloze. Planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,8 mag) jsou pozorovatelné triedrem nejlépe ve druhé polovině noci. Uran se promítá do souhvězdí Vodnáře, Neptun do sousedního souhvězdí Kozoroha. Identifikační mapku zašleme na požádání.
Zajímavé astronomické úkazy: V pátek 1. srpna nastává zatmění Slunce, které bude z území naší republiky viditelné jako částečné (úplné zatmění bude pozorovatelné v Kanadě, v Grónsku, v Severním ledovém oceánu, v Rusku, Mongolsku a Číně). Zatmění začíná krátce před jedenáctou hodinou, největší fáze, kdy bude zakryta přibližně čtvrtina průměru slunečního kotouče, nastává v Praze v 11 h 41 min. Částečné zatmění skončí kolem půl jedné. Další nejbližší částečné zatmění Slunce pozorovatelné u nás nastane 4. ledna 2011, nejbližší částečné měsíční zatmění v noci z 16. na 17. srpna letošního roku.
I v tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, další informace a časové údaje jsou k dispozici na stránkách www.heavens-above.com, získáte je rovněž odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.