Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 32. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 32. týdnu 2008

Středa 6. srpna ve 22:30 SELČ
- od 4. do 10. srpna

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 6. srpna ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se pohybuje souhvězdími Lva, Panny, Vah a Štíra. 6.8. večer prochází nedaleko hvězdy Spika v souhvězdí Panny, 10.8. poblíž hvězdy Antares ve Štíru; nastává zákryt obou těles, z našeho území však není pozorovatelný. 8. srpna ve 22 h 20 min je Měsíc v první čtvrti, 10. srpna ve 22 h prochází odzemím, tedy v největší vzdálenosti od Země (404 556 km).
Planety sluneční soustavy: Nejlépe viditelnou oběžnicí je Jupiter (jasnost -2,7 mag). Vychází již za soumraku, svítí výrazně v souhvězdí Střelce, nad jižním obzorem. V polovině týdne zapadá tři hodiny po půlnoci. Již v malém dalekohledu spatříme jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. K jejich identifikaci potřebujete mapku, je k dispozici např. ve Hvězdářské ročence. Planety Uran (5,8 mag, pohybuje se v souhvězdí Vodnáře) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou nejlépe viditelné po půlnoci. K jejich vyhledání potřebujeme menší dalekohled.
Zajímavé úkazy: 6.8. je v opozici se Sluncem planetka (11) Parthenope (8,8 mag), objevená v květnu 1850. Promítá se do souhvězdí Kozoroha poblíž hvězdy théta Cap.
9.8. projde v nejmenší vzdálenosti od Země kometa 6P/d´Arrest. Je viditelná středně velkými hvězdářskými dalekohledy, pohybuje se poblíž hranice souhvězdí Orla a Kozoroha.
Koncem týdne můžeme pozorovat zvýšený výskyt meteorů roje Perseid, maximum však nastává až v následujícím týdnu.

kulová hvězdokupa M15