Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu (19. - 25. září 2005)

Úkazy na obloze ve 38. týdnu (19. - 25. září 2005)

Přehled astronomických úkazů na 38. týden (19.9.-25.9.2005).

Měsíc prochází souhvězdími Ryb, Berana a Býka, 25. září v 8 h 41 min je v poslední čtvrti. V noci z 21. na 22.9. se promítá poblíž planety Mars, 22.9. večer prochází na obloze nedaleko hvězdokupy Plejády v Býku.

Planety: Merkur je nepozorovatelný, Venuše (-4,1 mag) se pohybuje v souhvězdí Váhy, září na večerní obloze nízko nad západojihozápadem nedaleko Jupiteru. Výrazný Mars (-1,4 mag) vychází pozdě večer. Nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci, v tomto týdnu přechází ze souhvězdí Berana do Býka. Jupiter (-1,7 mag, najdeme ho poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny) zapadá již před osmou hodinou večer a spatříme ho za večerního soumraku jen velmi nízko nad obzorem - období večerní viditelnosti končí. Nažloutlý Saturn (0,4 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci, promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.