Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 38. týdnu 2008

Středa 17. září ve 22:30 SELČ
- od 15. do 21. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc: úplněk nastává 15.9. v 11 h 13 min, 20.9. v 5 h prochází Měsíc přízemím, ve vzdálenosti 369 tisíc km od Země. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Ryb, Berana a Býka. 15.9. je Měsíc v konjunkci s Uranem, v noci z 19. na 20. září prochází kolem nejznámější hvězdokupy na obloze, otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády (česky Kuřátka).
Z planet je nejjasnější Venuše (jasnost -3,9 mag, promítá se do souhvězdí Panny nedaleko hvězdy Spika). Najdeme ji za soumraku velmi nízko nad západojihozápadem, počátkem týdne zapadá už kolem osmé hodiny večer. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag, Střelec), září nad jihem až jihozápadem do půlnoci. Pokud se na Jupitera podíváte malým dalekohledem, spatříte v těsné blízkosti jeho kotoučku jasné "hvězdičky" - čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto.
Koncem týdne začíná další období večerních přeletů Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější dvouminutový přelet ISS v tomto týdnu bude ve středních Čechách viditelný 21.9. od 20:47 do 20.49. Stanice proletí nad jižním obzorem nedaleko jasného Jupitera.

Protisvit