Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 38. týdnu 2008

Středa 17. září ve 22:30 SELČ
- od 15. do 21. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc: úplněk nastává 15.9. v 11 h 13 min, 20.9. v 5 h prochází Měsíc přízemím, ve vzdálenosti 369 tisíc km od Země. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Ryb, Berana a Býka. 15.9. je Měsíc v konjunkci s Uranem, v noci z 19. na 20. září prochází kolem nejznámější hvězdokupy na obloze, otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády (česky Kuřátka).
Z planet je nejjasnější Venuše (jasnost -3,9 mag, promítá se do souhvězdí Panny nedaleko hvězdy Spika). Najdeme ji za soumraku velmi nízko nad západojihozápadem, počátkem týdne zapadá už kolem osmé hodiny večer. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag, Střelec), září nad jihem až jihozápadem do půlnoci. Pokud se na Jupitera podíváte malým dalekohledem, spatříte v těsné blízkosti jeho kotoučku jasné "hvězdičky" - čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto.
Koncem týdne začíná další období večerních přeletů Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější dvouminutový přelet ISS v tomto týdnu bude ve středních Čechách viditelný 21.9. od 20:47 do 20.49. Stanice proletí nad jižním obzorem nedaleko jasného Jupitera.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.