Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 39. týdnu (26. září - 2. října 2005)

Úkazy na obloze ve 39. týdnu (26. září - 2. října 2005)

Přehled astronomických úkazů na 39. týden (26.9.-2.10.2005).

Měsíc je 28.9. v odzemí (vzdálenost od Země 405 tisíc km). Blíží se k novu, který nastane 3. října, je viditelný ve druhé polovině noci. Tento týden prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka, Lva a Panny. 27.9. je v konjunkci s hvězdou Pollux v souhvězdí Blíženců, 28.9. se promítá poblíž Saturnu a hvězdokupy M 44 Jesličky, 30.9. nedaleko hvězdy Regulus v souhvězdí Lva.

Planety: na večerní obloze září nízko nad západojihozápadem velmi jasná Venuše (-4,1 mag, prochází souhvězdím Váhy). Mars (-1,7 mag, Býk) vychází již před půl devátou večer, nejvýše nad obzorem je ve druhé polovině noci. Na ranní obloze svítí od půl druhé Saturn (0,4 mag), promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Uran (5,7 mag, Vodnář) je pozorovatelný nejlépe triedrem téměř celou noc s výjimkou ranních hodin, Neptun (7,9 mag, Kozoroh) zapadá po půlnoci. Je viditelný v malém hvězdářském dalekohledu.

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.