Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 39. týdnu (26. září - 2. října 2005)

Úkazy na obloze ve 39. týdnu (26. září - 2. října 2005)

Přehled astronomických úkazů na 39. týden (26.9.-2.10.2005).

Měsíc je 28.9. v odzemí (vzdálenost od Země 405 tisíc km). Blíží se k novu, který nastane 3. října, je viditelný ve druhé polovině noci. Tento týden prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka, Lva a Panny. 27.9. je v konjunkci s hvězdou Pollux v souhvězdí Blíženců, 28.9. se promítá poblíž Saturnu a hvězdokupy M 44 Jesličky, 30.9. nedaleko hvězdy Regulus v souhvězdí Lva.

Planety: na večerní obloze září nízko nad západojihozápadem velmi jasná Venuše (-4,1 mag, prochází souhvězdím Váhy). Mars (-1,7 mag, Býk) vychází již před půl devátou večer, nejvýše nad obzorem je ve druhé polovině noci. Na ranní obloze svítí od půl druhé Saturn (0,4 mag), promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Uran (5,7 mag, Vodnář) je pozorovatelný nejlépe triedrem téměř celou noc s výjimkou ranních hodin, Neptun (7,9 mag, Kozoroh) zapadá po půlnoci. Je viditelný v malém hvězdářském dalekohledu.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.