Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 39. týdnu (26. září - 2. října 2005)

Úkazy na obloze ve 39. týdnu (26. září - 2. října 2005)

Přehled astronomických úkazů na 39. týden (26.9.-2.10.2005).

Měsíc je 28.9. v odzemí (vzdálenost od Země 405 tisíc km). Blíží se k novu, který nastane 3. října, je viditelný ve druhé polovině noci. Tento týden prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka, Lva a Panny. 27.9. je v konjunkci s hvězdou Pollux v souhvězdí Blíženců, 28.9. se promítá poblíž Saturnu a hvězdokupy M 44 Jesličky, 30.9. nedaleko hvězdy Regulus v souhvězdí Lva.

Planety: na večerní obloze září nízko nad západojihozápadem velmi jasná Venuše (-4,1 mag, prochází souhvězdím Váhy). Mars (-1,7 mag, Býk) vychází již před půl devátou večer, nejvýše nad obzorem je ve druhé polovině noci. Na ranní obloze svítí od půl druhé Saturn (0,4 mag), promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Uran (5,7 mag, Vodnář) je pozorovatelný nejlépe triedrem téměř celou noc s výjimkou ranních hodin, Neptun (7,9 mag, Kozoroh) zapadá po půlnoci. Je viditelný v malém hvězdářském dalekohledu.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.