Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 40. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 40. týdnu 2008

Středa 1. října ve 22:30 SELČ
- od 29. září do 5. října

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 1. října ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 29.9. v 10 h 12 min v novu. Nastává období vhodné k pozorování slabých "deep-sky" objektů vzdáleného vesmíru, které jindy Měsíc svým svitem přezáří. Na obloze se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. Počátkem října projde kolem planety Venuše, 4.10. večer nedaleko nejjasnější stálice v souhvězdí Štíra, hvězdy Antares.
Planety viditelné okem: Nejjasnější planeta Venuše (jasnost -3,9 mag, počátkem týdne opustí souhvězdí Panny a vstoupí do Vah) září za večerního soumraku nízko nad západojihozápadem. Koncem týdne zapadá už kolem půl osmé večer, tedy hodinu po Slunci. Jupiter (-2,4 mag) se pohybuje v souhvězdí Střelce, zapadá po 23. hodině.
V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější průlety jsou z Prahy pozorovatelné 1.10. (v době od 20:25 do 20:29), 3.10. (19:43-19.47) a 5.10. (19:00-19:06). Informace o přeletech ISS v jiných dnech i dalších družic získáte na adrese /obloha/druzice/.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.