Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 44. týdnu

Úkazy na obloze ve 44. týdnu

- od 29. října do 4. listopadu 2007

Měsíc je 1. listopadu ve 22 h 18 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. Koncem října se promítá poblíž planety Mars, 1. a 2.11. prochází kolem hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, 4.11. ráno nedaleko Saturnu a hvězdy Regulus; poblíž září také velmi jasná Venuše.

Planety viditelné okem: Merkur (jasnost -0,2 mag) se objevuje koncem týdne ráno nízko nad východojihovýchodem, promítá se do souhvězdí Panny nedaleko hvězdy Spika. Venuše (-4,4 mag) je stále nejjasnějším objektem ranní oblohy, září od půl třetí vysoko nad obzorem až do svítání. Prochází souhvězdím Lva, koncem týdne přetne hranici se souhvězdím Panny. Mars (-0,7 mag) v Blížencích vychází večer kolem osmé hodiny, Jupiter (-1,9 mag) v Hadonoši je pozorovatelný krátce po setmění nízko nad jihozápadem. Saturn (0,8 mag) ve Lvu vychází hodinu po půlnoci.

Po celou noc je pouhým okem pozorovatelná kometa 17P/Holmes, objevená v roce 1892. V jádru komety, které bylo viditelné ještě minulý týden jen velkými dalekohledy, došlo k výbuchu a kometa se výrazně zjasnila. V současné době je pozorovatelná jako mlhavý kruhový obláček nejlépe malým triedrem. Promítá se do souhvězdí Persea poblíž jeho nejjasnější hvězdy Mirfak. Pozorování však bude počátkem týdne rušit Měsíc.

Sluneční skvrny 21.8.2017