Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2000

Tajemné Pluto s Charonem

Uznání: . W. Buie (Lowell Observatory), D. J. Tholen (U. Hawaii), and K. Horne (St. Andrews)

Pluto je jedinou planetou naší Sluneční soustavy jež zůstává nevyfotografována prolétající kosmickou sondou. Vzdálené Pluto a jeho měsíc Charon proto zůstávají trochu tajemné. Kromě přímého zobrazení pomocí kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope také pečlivé sledování změn jasnosti, které se objevují, když jeden objekt zakrývá druhý, dovolilo astronomům vytvořit černobílé mapy povrchu nahoře. Tyto mapy zobrazují polokouli Pluta (vlevo), jež se vždy natáčí k Charonu a polokouli Charona, jež je vždy odvrácená od Pluta. Čtvercové pixely jsou produktem mapovacího software. Mise Pluto-Kuiper Express je předběžně plánována k vypuštění v roce 2004 a měla by se k Plutu přiblížit již v roce 2012.

Štítky: Sluneční soustava, Pluto, Charon