Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2000

Observatoř Compton na oběžné dráze

Credit STS-37 Crew, NASA

Před devíti lety byla na nízkou oběžnou dráhu dopravena hmotná gama observatoř Compton Gamma Ray Observatory. Na pohledu oknem na vypuštění Comptona posádkou raketoplánu Atlantis v roce 1991 jsou také vidět blyštivé vnitřní odrazy a jasný okraj Země. Přístroje na Comptonově observatoři umístěné nad chránící atmosférou mohly zkoumat extrémní vysokoenergetický vesmír v gama záření, jehož fotony mají 100 000 i více krát více energie než viditelné světlo. Prvotřídní gama observatoř daleko předčila očekávání dvou až pětileté mise, ale nedávné selhání gyroskopu přinutilo NASA k rozhodnutí navést družici bezpečně zpět do atmosféry. Comptonovo přetrvávající dědictví objevů obsahuje detekci více jak 400 nebeských zdrojů gama záření, 10 krát více než bylo známo předtím a více jak 2500 záblesků gama záření.

Štítky: Gamma ray, Comptonova observatoř