Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2000

Tajemství v gama paprscích

Uznání: N. Gehrels, D. Macomb, D. Bertsch, D. Thompson, R. Hartman (GSFC), EGRET, NASA

Gama záření je nejenergetičtější formou světla jež nese milión i více krát více energie než fotony viditelného světla. Co bychom viděli v gama záření? Jestliže bychom mohli, tak důvěrně známá obloha se stálicemi by byla nahrazena nejbizardnějšími objekty známými moderní astrofyzice -- a některé z nich jsou neznámé. Přístroj EGRET na palubě oběžné Comptonovi gama observatoře dělal v devadesátých letech přehlídku oblohy a katalogizoval 271 nebeských zdrojů vysokoenergetického gama záření. Tyto zdroje se velice liší od silných zábleskových gama zdrojů, které vzplanou a rychle zmizí z dohledu, jež badatelé některé z nich identifikovali s exotickými černými děrami, neutronovými hvězdami a vzdálenými planoucími galaxiemi. Ale 170 katalogizovaných zdrojů zobrazených nahoře na mapě celé oblohy zůstává neidentifikováno. Hodně zdrojů na této mapě záhad v gama záření asi přísluší k již známým typům emitujících gama záření a jsou prostě zakryté nebo jsou příliš slabé aby mohly být pozitivně identifikovány. Ovšem astronomové nedávno zvýšili pozornost na pás zdrojů táhnoucí se přes rovinu Galaxie, zde promítnutou podél středu mapy, jež může představovat velkou neznámou třídu galaktických gama zářičů. V každém případě neidentifikované zdroje by mohly zůstat záhadou až do plánovaného vypuštění citlivějšího gama dalekohledu Gamma-ray Large Area Space Telescope v roce 2005.

Štítky: Gama záření, Neidentifikované zdroje