Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2000

Symfonie GRB 000301C

Uznání: Andrew Fruchter (STScI) et al., STIS, HST, NASA

Přístroje na dalekohledech na Zemi i ve vesmíru nadále sledují úžasnou explozi, která proběhla napříč vesmírem. Dosud nevídaná symfonie mezinárodních pozorování začala znenadání 1.března, když zemská družice RXTE, Slunce obíhající Ulysses a asteroid obíhající NEAR všechny detekovaly deseti sekundové vzplanutí vysokofrekvenčního záření gama. Během 48 hodin jej astronomové pracující s 2.5-metrovým dalekohledem Nordic Optical Telescope sladily s pozorováním středněfrekvenčního optického protějšku, což bylo brzy potvrzeno 3.5-metrovým dalekohledem Calar Alto Telescope ve Španělsku. Příští den byla exploze zachycena na nízkofrekvenčních rádiových vlnách evropskou 30m parabolickou anténou IRAM ve Španělsku a potom radioteleskopy VLA ve Spojených státech. Japonský osmimetrový dalekohled Subaru přerušil prvotní inženýrský test, aby zahájil infračervená pozorování. Velké dalekohledy kolem zeměkoule začaly hrát svůj part, jakmile se GRB 000301C objevil v dohledu a získávaly podrobnosti o neobvyklém chování. Kosmický dalekohled Hubble Space Telescope zaznamenal snímek nahoře a jako první obdržel přesnou vzdálenost k explozi danou rudým posuvem blízkým 2, což je přes většinu viditelného vesmíru. Dalekohled Keck II na Hawaji rychle potvrdil a upřesnil rudý posuv. Nikdo si ale pořád není jistý, jaký typ exploze to vlastně byl. Symfonie ještě neskončila - divné je, že v blízkosti polohy této exploze není vidět žádná hostitelská galaxie. Objeví se, když se ztlumí hřmot slábnoucího výbuchu?

Štítky: Galaxie, Gamma ray bursts, Ots