Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2000

Malé ohýbání světla pokřivuje vesmír

Uznání: S. Colombi (IAP), CFHT Team

Je vzdálený vesmír skutečně tím, čím se jeví být? Astronomové doufají, že ne. Působení temné hmoty, která je normálně neviditelná, může prozradit její přítomnost pomocí distorze obrazů, které vznikají ve vzdáleném vesmíru, podobně jako starodávná okna křiví obraz pocházející zvenčí. Na rozložení temné hmoty jež vytváří toto gravitační ohýbání světla lze usuzovat ze stupně do kterého se jeví galaxie na pozadí neobvykle ploché a neobvykle podobné sousedům. Nedávno zveřejněná analýza tvarů 200000 vzdálených galaxií zobrazených kanadsko-francouzským dalekohledem na Havaji (CFHT) naznačuje přítomnost masivní sítě distribuované temné hmoty. Budoucí výsledky mohou dokonce umožnit rozlišit podrobnosti distribuce. Počítačem generovaná simulace nahoře ukazuje, jak temná hmota zobrazená červeně křiví dráhu světla z pozorovaných vzdálených galaxií vyznačených modře.

Štítky: Temní hmota, Zobrazení gravitační čočkou, Kosmologie