Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2000

M101: Ultrafialový pohled

Uznání: Astro 2, UIT, NASA

Tato obrovská spirální galaxie Messier 101 (M101) je vyfotografována dalekohledem Ultraviolet Imaging Telescope (UIT). UIT letěl na oběžné dráze jako součást mise Astro 2 na palubě raketoplánu Endeavour v březnu 1995. Snímek byl zpracován tak, že barvy (od purpurové k bílé) reprezentují rostoucí intenzitu ultrafialového světla. Snímky galaxií jako je tato ukazují zejména mračna plynu s nově vzniklými hvězdami, mnohem hmotnějšími jak Slunce, jež silně září v ultrafialovém světle. Na druhou stranu na snímcích galaxií ve viditelném světle převládá žluté a červené světlo starších hvězd. Ultrafialové světlo, které je neviditelné lidskému zraku, je odstíněno atmosférickým ozónem a tak se ultrafialové snímky nebeských objektů musí pořizovat z vesmíru. M101 je asi 22 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Velké Medvědice (Ursa Major). Její populární přízvisko je galaxie Větrník.

Štítky: Spirální galaxie, M101, Ultrafialový