Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. únor 2002

Šok od supernovy 1987A

Uznání: P. Garnavich (Harvard CfA) et al., NASA

Dnes před patnácti lety byla spatřena nejjasnější soudobá supernova. Astronomové ji ji během té doby sledovali a čekali, až se rozpínající se trosky z obrovské stelární exploze srazí s dříve vyvrženým materiálem. Jasný výsledek takové srážky demonstrují tyto dva snímky nahoře, které pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope v roce 1994 (vlevo) a v roce 1997(vpravo). Během tohoto období se jednak zřetelně vyvinula centrální kondenzace hvězdných trosek a pak žlutá skvrna v prstenci na pravém obrázku oznamuje náraz vně se pohybující vlny výbuchu s již předtím existující, jeden světlený rok širokým prstencem. Srážka nastává při rychlosti kolem 60 miliónů kilometrů za hodinu a ohřev rázem způsobuje, že materiál prstence září. Astronomové doufají, že takové kolize osvětlí zajímavou minulost supernovy SN 1987A, a možná poskytnou více vodítek o původu tajemných prstenců.

Štítky: Supernova, Sn 1987a