Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2004

Melas Chasma

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Strmé útesy padají do členitého terénu Melas Chasma na tomto skvělém pohledu z družice Mars Express, která obíhá rudou planetu. Obrazové údaje z vysokorozlišující stereokamery orbiteru nabízí v měřítku 16 metrů na pixel důkaz, že tuto oblast možná utvářely vulkanická aktivita, voda, větrná eroze a marsotřesení. Melas Chasma se nachází podél centrálního jižního okraje velkého Valles Marineris, obřího kaňonu na Marsu. Zatímco samotný Valles Marineris je dlouhý více jak 4000 kilometrů a je až 10 kilometrů hluboký, tak zobrazená oblast má asi 70 kilometrů. Dno Melas Chasma, které je zde vidět, je několik kilometrů pod okolním plató.

Štítky: Mars, Mariner valley, Melas Chasma, Mars express

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.