Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2004

Hvězdné pole v Labuti

Uznání a copyright: Steve Cannistra (StarryWonders)

V souhvězdí Labutě poblíž mlhoviny Pelikán leží plynové mračno Motýla, které obklopuje hvězdu známou jako slepice. Tato hvězda s vlastním jménem Sadr, je viditelná i neozbrojeným okem, ale zde je vidět jako nejjasnější objekt nahoře vlevo. Sadr ve vzdálenosti 1500 světelných let je u středu mlhoviny Motýl (IC 1318) v jasné oblasti která má obdobně usedlý název IC 1318B. Fantastické pole hvězd, které obklopuje Sadr obsahuje hvězdy staré i mladé, otevřenou hvězdokupu (NGC 6910 viditelnou na snímku vlevo), rozsáhlá mračna vodíku, který září červeně a pitoreskní kapsy a vlákna tmavého prachu. Snímek nahoře je digitální fúzí několika barevných snímku oblasti kolem gama Cygni (Sadr).

Štítky: Cygnus, Nebulas

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha