Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2003

Fraktální mezihvězdný prach zblízka

Credit & Copyright: E. L. Wright (UCLA)

Náš vesmír je velmi prašným místem. Prach obvykle ukazuje svoji přítomnost blokováním světla vyzařovaného hvězdami či mlhovinami v jeho pozadí, občas vytvářejícím iluzi koňské hlavy či sombrera. Ovšem ve skutečnosti nikdo neví, jak typické zrno mezihvězdného prachu vypadá. Studiem toho, jak prach absorbuje, vyzažuje a odráží světlo, astronomové zjistili, že mezihvězdný prach je mnohem odlišný od buněk a chuchvalců prachu nalézajících se v okolí běžného domu. Mezihvězdná prachová zrna jsou složena převážně z uhlíku, křemíku a kyslíku a mají průměr obvykle menší než 1/1000 milimetru. Nedávné práce naznačují, že většina prachových zrn není sférická. Snímek nahoře ukazuje výsledek modelu fraktální přilnalosti prachových zrn zahrnujících různé shluky sférických sloučenin odlišných vlastností, které jsou zde uměle zdůrazněny různými barvami.

Štítky: Prach, Fractal, Interstellar