Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červenec 2003

Centaurus A: Rentgenové záření aktivní galaxie

Credit: R.Kraft (SAO) et al., CXO, NASA

Obří eliptická galaxie Centaurus A, s jádrem skrytým před optickým pohledem širokým pásem prachu, byla jedním z prvních objektů pozorovaným Chandra X-ray Observatory obíhající na oběžné dráze. Astronomové nebyly zklamáni, protože vzhled Centaurus A v rentgenovém záření učinil její klasifikaci jako aktivní galaxie snadno pochopitelnou. Snad nejpozoruhodnějším znakem na tomto rentgenovém pohledu Chandry ve falešných barvách je výtrysk dlouhý 30 000 světelných roků. Výtrysk směřující k hornímu levému rohu snímku, se zdá vyrůstat z jasného rentgenového zdroje v centru galaxie -- podezřelého ze skrývání černé díry s hmotností zhruba miliónů hmot našeho Slunce. Centaurus A je dále viditelný jako plný dalších jednotlivých rentgenových zdrojů a všudypřítomného, difúzního rentgenového záření. Většina jednotlivých zdrojů je pravděpodobně neutronovými hvězdami nebo černými dírami o hmotnosti Slunce akreujícími materiál z jejich méně exotických binárních společníků. Difúzní vysokoenergetické záření představuje plyn napříč galaxií, který je ohřátý na teploty miliónů stupňů C. Centaurus A (NGC 5128), ležící ve vzdálenosti 11 miliónů světelných roků v souhvězdí Kentaura, je nebližší aktivní galaxií.

Štítky: Rentgenový, Aktivní galaxie, Centaurus A, Ngc5128