Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. květen 2003

Energetický výtrysk z Centaurus A

Uznání: M. J. Hardcastle (Univ. Bristol), et al.
X-ray; Chandra Observatory, NASA / Radio; NRAO, VLA

Střed dobře prostudované aktivní galaxie Centaurus A před pohledy optických dalekohledů skrývá změť hvězd, plynu a prachu. Ale jak rádiové i rentgenové dalekohledy mohou sledovat význačný výtrysk vysokoenergetických částic, který proudí z galaktického jádra. Tento kompozitní snímek ve falešných barvách s centrální oblastí Cen A vpravo dole ukazuje červeně rádiovou emisi a modře rentgenové záření přes vnitřních 4000 světelných let výtrysku. Jeden z nejpodrobnějších snímků svého druhu ukazuje, jak se rentgenová a rádiová místa váží s výtryskem a poskytuje tak vodítko pro porozumění energetického proudu. Výtrysk, který svoji energii čerpá ze superhmotné černé díry, je ohraničený poměrně úzkým úhlem a zdá se, že většinu svého rentgenového záření vytváří vlevo nahoře (modřejší barvy), tedy dále od jádra, kde výtrysk začíná kolidovat s hustším plynem v Centaurus A.

Štítky: Rádio, Rentgenový, Výtrysk, Aktivní galaxie, Centaurus A