Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2003

Pětka k Marsu

Uznání snímku: USGS, Viking Project, NASA

Od nachcházejícího prosince 2003 do ledna 2004 by měla k břehům Rudé planety dorazit ze Země armáda pěti nových dobyvatelů - družice Nozomi z Japonska (ISAS), družice Mars Express Evropské kosmické agentury ponese přistávací modul Beagle 2 a dvě vozítka NASA Mars Exploration Rover. Zatímco Nozomi začala svou meziplanetární cestu už v roce 1998, tak ostatní sondy mají být vypuštěny ve startovacím okně, které začíná v tomto červnu. Pozemšťané zůstávají zcela jasně o Marsu velice zvědaví a plní nadějí o možnosti minulého nebo současného marťanského života, a tak se tyto automatické výpravy se soustřeďují na výzkum atmosféry planety a na hledání vody. Tato mozaika více jak 100 snímků z družice Marsu Viking 1 pořízených v roce 1980 je promítnutá tak, aby ukázala perspektivu viděnou z přilétající sondy ve vzdálenosti 2000 kilometrů. V srpnu a září se pozemským dalekohledům naskytne na Mars výjmečný pohled.

Štítky: Mars, Nozomi, Mars exploration rover, Mars express, Beagle 2