Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2003

Pětka k Marsu

Uznání snímku: USGS, Viking Project, NASA

Od nachcházejícího prosince 2003 do ledna 2004 by měla k břehům Rudé planety dorazit ze Země armáda pěti nových dobyvatelů - družice Nozomi z Japonska (ISAS), družice Mars Express Evropské kosmické agentury ponese přistávací modul Beagle 2 a dvě vozítka NASA Mars Exploration Rover. Zatímco Nozomi začala svou meziplanetární cestu už v roce 1998, tak ostatní sondy mají být vypuštěny ve startovacím okně, které začíná v tomto červnu. Pozemšťané zůstávají zcela jasně o Marsu velice zvědaví a plní nadějí o možnosti minulého nebo současného marťanského života, a tak se tyto automatické výpravy se soustřeďují na výzkum atmosféry planety a na hledání vody. Tato mozaika více jak 100 snímků z družice Marsu Viking 1 pořízených v roce 1980 je promítnutá tak, aby ukázala perspektivu viděnou z přilétající sondy ve vzdálenosti 2000 kilometrů. V srpnu a září se pozemským dalekohledům naskytne na Mars výjmečný pohled.

Štítky: Mars, Nozomi, Mars exploration rover, Mars express, Beagle 2

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.