Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. květen 2003

Obyvatel mlhoviny Tarantule

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA / STScI/ NASA)

Hvězdokupa vpravo dole, katalogizovaná jako Hodge 301, patří k mlhovině Tarantule. Plazivá kosmická Tarantule, která je příznačnou mlhovinou jižní oblohy, je oblastí tvoření energetických hvězd vzdálenou asi 168 000 světelných let v naší sousední galaxii Velké Magellanovo mračno. Hvězdy v Hodge 301 vznikaly pohromadě před desítkami miliónů let, a když ty hmotné spálí všechno svoje jaderné palivo, tak vybuchnou. Červení obři v Hodge 301 se opravdu rychle blíží bouřlivé závěrečné fázi hvězdného vývoje známé jako supernova. Výbuchy supernov posílají materiál a rázové vlny zpět do plynu mlhoviny a vytvářejí v Tarantule zářivá vlákna, která jsou také vidět na tomto snímku Hubble Space Telescope Heritage. Tyto okázalé smrtící hvězdné exploze ale signalizují také zrození hvězd, jelikož vlnami výbuchu dochází ke kondenzaci plynu a prachu až se konečně v mlhovině Tarantule utvoří další generace hvězd.

Štítky: Hvězdokupa, Mlhovina, Supernova, Star-formation, Lmc