Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2001

Hvězdokupa R136 se rozptyluje

Uznání: N. Walborn (STScI) et al., WFPC2, HST, NASA

Ve středu hvězdotvorné oblasti 30 Doradus leží obrovská kupa největších, nejvíce horkých nejhmotnějších známých hvězd. Energetické hvězdy v kupě známé jako R136 se prodírají z kokonu plynu a prachu z kterého vznikly. Tento rozpadající se kokon, který vyplňuje zbytek nedávno zveřejněný snímek nahoře z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope, je především ionizovaný vodík z 30 Doradus. R136 se skládá z tisíců horkých modrých hvězd, některé asi 50 krát hmotnější než naše Slunce. R136 též známá jako NGC2070 leží v Malém Magelanově mračnu LMC, v satelitní galaxii naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy. I když mládí hvězd v R136 ji činí podobnou otevřeným hvězdokupám v Mléčné dráze, tak její vysoká hustota hvězd ji pravděpodobně za několik miliard let změní na nízko hmotnou kulovou hvězdokupu.

Štítky: Kulová hvězdokupa, 30 Doradus, R136