Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2001

Prstencová mlhovina M57

Uznání: H. Bond et al., Hubble Heritage Team (STScI /AURA), NASA

Prstencová mlhovina (M57) je pravděpodobně vyjma prstenců Saturna nejznámějším objektem na obloze. Předpokládá se, že tento jednoduchý uhlazený vzhled planetární mlhoviny je způsoben perspektivou - náš pohled z planety Země se dívá přímo do něčeho co je ve skutečnosti válcovité mračno plynu vyvrženého umírající hvězdou. Astronomové z Hubble Heritage Project vytvořili tento velmi ostrý obraz z pozorování kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope s využitím přírodních barev k zobrazení teploty vyvrženého hvězdného plynu. Modrý horký plyn poblíž energetické ústřední hvězdy ustupuje ve větších vzdálenostech postupně chladnějšímu zelenému a žlutému plynu až k nejchladnějšímu červenému plynu na vnějším okraji. Na okraji mlhoviny lze též spatřit tmavé, vychýlené struktury. Prstencová mlhovina má napříč asi jeden světelný rok a je asi 2000 světelných let daleko v severním souhvězdí Lyry.

Štítky: Planetární mlhovina, Prstencová mlhovina, M57