Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 1999

30 Doradus:Mlhovina Tarantule

Uznání: Gary Bernstein & Megan Novicki (U. Michigan); Copyright: U. Michigan, Lucent

Rozlehlá oblast formování hvězd 30 Doradus leží v blízké galaxii známé jako Velký Magellanův oblak. Její pavoučí vzhled dal vzniknout jejímu známému jménu mlhovina Tarantule, ovšem tato tarantule měří asi 1000 světelných let a je vzdálená 165000 světelných let v jižním souhvězdí Dorado. Kdyby se nacházela ve stejné vzdálenosti jako Mlhovina v Orionu, což je nejbližší hvězdná kolébka, tak by zabírala na obloze asi 30 stupňů nebo 60 měsíčních úplňků. Snímek nahoře pořídila kamera Big Throughput Camera a zde je představen v reprezentativních barvách. Točitá chapadla mlhoviny Tarantule obklopují hvězdokupu NGC 2070, která obsahuje některé z nejvýznamnějších nejjasnějších a nejhmotnějších známých hvězd. Tato nebeská Tarantule se též nachází blízko místa nejbližší nedávné supernovy.

Štítky: Lmc, Mlhovina, Hvězdokupa