Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 1999

Hmotné hvězdy v 30 Doradus

Uznání John Trauger (JPL), James Westphal (Caltech), Nolan Walborn (STScI), Rodolfo Barba' (La Plata Observatory), NASA

Tento nádherný snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope ve viditelném světle zobrazuje mladou kupu hmotných hvězd ve středu mlhoviny 30 Doradus. Plynná a prachová mračna v mlhovině 30 Doradus, též známá jako mlhovina Tarantule byla stlačena a vytvarována do protáhlých útvarů silnými větry a ultrafialovým zářením z těchto horkých hvězd v kupě. Vložené snímky představují pohledy z Hubbleovy infračervené kamery, kde každý čtverec měří 15.5 světelných let. Po proniknutí zakrývajícího prachu tyto infračervené snímky nabízí detailní pohled na vznik hvězd v hroutících se mračnech mlhoviny a odhalují přítomnost nově zrozených masivních hvězd. Mlhovina 30 Doradus leží v sousedící galaxii Velký Magellanův oblak ve vzdálenosti 170,000 světelných let.

Štítky: Hmotné hvězdy, Lmc, Star-formation