Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 1999

Krabí mlhovina v rentgenovém záření

Uznání: Chandra X-ray Observatory, NASA

Proč ještě Krabí mlhovina září? V roce 1054 po Kristu byla pozorována supernova, která zanechala mlhovinu, jež září i dnes ve všech možných barvách napříč celým elektromagnetickým spekrem. Středem mlhoviny je ultrahustá neutronová hvězda, která rotuje 30 krát za sekundu. Výkon uvolňovaný takovou neutronovou hvězdou zpomaluje její rotaci což odpovídá vyzářenému výkonu Krabí mlhoviny. Snímek nahoře z nedávno vypuštěné rentgenové observatoře Chandra ukazuje nové podrobnosti středu mlhoviny v rentgenovém záření a tak poskytuje důležité vodítko jak neutronová hvězda pohání mlhovinu. Jsou vidět prstence vysokoenergetických částic, které jsou vyvrhovány ven ze středu rychlostí světla a mocné výtrysky vyvěrající z pólů. Astrofyzikové pokračují ve studiu a pochopení tohoto neobvyklého motoru, který neustále přenáší výkon 30 milionů krát větší než blesky s téměř dokonalou účinností.

Štítky: Rentgenové paprsky, Krabí mlhovina, Výtrysky