Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. září 1999

Záhadný objekt objasněn

Uznání: S. G. Djorgovski et al., DPOSS Team, Palomar Observatory

Badatelé často objeví nečekané. To byl případ, když druhá palomarská přehlídka oblohy Second Palomar Observatory Sky Survey narazila na neobvyklý objekt zakroužkovaný na fotografii nahoře. Takzvaný tajemný objekt se jevil jako hvězda ale vykazoval barvy odlišné od většiny hvězd nebo kvazarů. Další výzkum nyní odhalil, že objekt je širokoabsopční kvazar - Broad Absorption Line (BAL) quasar, poměrně zřídkavý typ aktivního centra vzdálené galaxie. Neobvyklé barvy pravděpodobně způsobují různé atomy a molekuly v absorpčním plynu obklopujícím střed BAL kvazaru. Máme štěstí, že žijeme ve fascinujícím věku, kdy se hodně jevů ve vesmíru nyní zkoumá vůbec poprvé, což je vzrušující a tak nečekané objevy budou jistě pokračovat.

Štítky: Hvězdy, Mléčná dráha, Prach