Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. září 1999

Naše Galaxie ve hvězdách, plynu a prachu

Credit & Copyright: John P. Gleason, Celestial Images

Disk naší Galaxie - Mléčné dráhy je domovem horkým mlhovinám, studenému prachu a miliardám hvězd. Červené mlhoviny viditelné v zkontrastněném snímku nahoře jsou primárně emisní mlhoviny, zářící mraky vodíku zahřátého okolními jasnými mladými hvězdami. Modré mlhoviny jsou primárně reflexní mlhoviny, mraky plynu a jemného prachu odrážejícího světlo okolních jasných hvězd. Snad nejvíce překvapující jsou tmavé oblasti včetně mlhoviny Píšťala (Pipe Nebula) viditelné na snímku vlevo. Jsou to pásy tlustého prachu, mnohokrát obsahující poměrně chladné molekulární mraky plynu. Prach je tak hustý, že zakrývá galaktický střed ve viditelném světle, zakrývající skutečnou polohu až do objevu počátkem tohoto století. Difuzní záře přichází z miliard starých slabších hvězd jako je naše Slunce, které jsou typicky mnohem starší než jakákoliv z mlhovin. Většina hmotnosti naší Galaxie zůstává ve tvaru doposud nepoznaném.

Štítky: Hvězdy, Mléčná dráha, Prach