Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. květen 1999

Molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam zmizely všechny hvězdy? To co bylo považováno za díru v obloze je nyní astronomům známo jako temné molekulární mračno. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu absorbuje vpodstatě veškeré viditelné světlo vyzařované hvězdami pozadí. Temné okolí vytváří uvnitř molekulárních mračen jedno z nejchladnějších a nejizolovanějších míst ve vesmíru. Jednou z těchto nejpozoruhodnějších tmavých absorbčních mlhovin je mračno v souhvězdí Hadonoše(Ophiuchus) známé jako Barnard 68, viz snímek nahoře. To, že ve středu nejsou vidět žádné hvězdy ukazuje, že Barnard 68 je poměrně blízko ve vzdálenosti kolem 500 světelných let, příčný rozměr je asi polovina světelného roku. Není přesně známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 vznikají ale je známo, že tato mračna samotná jsou místy, kde vznikají nové hvězdy.

Štítky: Molekulární mračno, Prach, Mlhovina