Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. květen 1999

Molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam zmizely všechny hvězdy? To co bylo považováno za díru v obloze je nyní astronomům známo jako temné molekulární mračno. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu absorbuje vpodstatě veškeré viditelné světlo vyzařované hvězdami pozadí. Temné okolí vytváří uvnitř molekulárních mračen jedno z nejchladnějších a nejizolovanějších míst ve vesmíru. Jednou z těchto nejpozoruhodnějších tmavých absorbčních mlhovin je mračno v souhvězdí Hadonoše(Ophiuchus) známé jako Barnard 68, viz snímek nahoře. To, že ve středu nejsou vidět žádné hvězdy ukazuje, že Barnard 68 je poměrně blízko ve vzdálenosti kolem 500 světelných let, příčný rozměr je asi polovina světelného roku. Není přesně známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 vznikají ale je známo, že tato mračna samotná jsou místy, kde vznikají nové hvězdy.

Štítky: Molekulární mračno, Prach, Mlhovina

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.