Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 1999

NGC 4650A - galaxie typu polární prstenec

Uznání: J. Gallagher (UW-M) et al. & the Hubble Heritage Team (AURA/ STScI/ NASA)

NGC 4650A jsou vlastně dvě galaxie v jedné. Vzácný typ galaxie známý jako polární prstenec, NGC 4650A se skládá ze staré centrální skupiny hvězd a z mladého prstence hvězd rotujícího mimo ni. Obě komponenty jsou jasně viditelné na tomto charakteristickém snímku pořízeném kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope. Jak vznikají galaxie typu polární prstenec je stále předmětem výzkumu ale vedoucí teorií je kolize dvou různých galaxií ve vzdálené minulosti. Galaxie typu polární prstenec astronomům dovolují odhadnout množství temné hmoty v galaxiích měřením rotačního poměru velmi rozsáhlého prstence. Z toho vyplývá neznámý typ tmavé hmoty protože prstenec rotuje příliš rychle na to aby držel pohromadě jen gravitací viditelných hvězd.

Štítky: Polární prstenec, Galaxie, Temní hmota