Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. květen 1999

Fraktální mezihvězdný prach

Uznání a copyright: E. L. Wright (UCLA)

Náš vesmír je velmi prašným místem. Prach obvykle odkrývá svou přítomnost stíněním světla vyzařovaného z hvězd nebo mlhovin za ním a někdy vytváří iluze koňských hlav nebo sombrer. Nikdo ale skutečně neví jak vypadá typické zrno mezihvězdného prachu. Pomocí studia absorbce, emise a odrážení světla prachem astronomové ví, že mezihvězdný prach je mnohem jiný než prach z typického domu. Zrna mezihvězdného prachu jsou složena převážně z uhlíku, křemíku a kyslíku a jsou obvykle menší jak tisícina milimetru. Nedávné práce ukazují že většina prachových zrn není sférická. Obrázek nahoře ukazuje výsledek fraktálního adhezního modelu pro prachová zrna zahrnujících náhodné konglomeráty sférických složek různých vlastností, zde jsou zvýrazněny různými barvami.

Štítky: Mezihvězdné prostředí, Prach

Orion nad Kadaní

Noční obloha nad Kadaní s viditelným Orionem.