Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. květen 1999

Fraktální mezihvězdný prach

Uznání a copyright: E. L. Wright (UCLA)

Náš vesmír je velmi prašným místem. Prach obvykle odkrývá svou přítomnost stíněním světla vyzařovaného z hvězd nebo mlhovin za ním a někdy vytváří iluze koňských hlav nebo sombrer. Nikdo ale skutečně neví jak vypadá typické zrno mezihvězdného prachu. Pomocí studia absorbce, emise a odrážení světla prachem astronomové ví, že mezihvězdný prach je mnohem jiný než prach z typického domu. Zrna mezihvězdného prachu jsou složena převážně z uhlíku, křemíku a kyslíku a jsou obvykle menší jak tisícina milimetru. Nedávné práce ukazují že většina prachových zrn není sférická. Obrázek nahoře ukazuje výsledek fraktálního adhezního modelu pro prachová zrna zahrnujících náhodné konglomeráty sférických složek různých vlastností, zde jsou zvýrazněny různými barvami.

Štítky: Mezihvězdné prostředí, Prach

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.