Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 1999

Zákryt Saturna Měsícem

Uznání a copyright: K. Stanek (CfA), W. Colley (Princeton)

Dne 18.září 1997 časně ráno mohlo mnoho milovníků oblohy ve Spojených Státech pozorovat nádherný zákryt Měsícem když jasný Měsíc přešel přes Saturna. Astronom Kris Stanek měl pomocí 1.2m reflektoru vynikající pohled na tento skoro snový úkaz z Whippleovy observatoře na vrcholu arizonské hory Mount Hopkins. Tento animovaný gif sestavil Wes Colley ze 4 snímků pořízených Stanekem v 35 sekundových intervalech jak se planeta s prstenci vynořovala zpoza tmavého měsíčního okraje. Přestože zákryty jasných hvězd a planet Měsícem nejsou příliš vzácné tak jejich přesné časové okamžiky kriticky závisí na poloze pozorovatele.

Štítky: Animated gif, Zákryt, Saturn, Měsíc

Kometa 156P/Russell-LINEAR

Snímek komety 156P. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Persea. Vzdálenost od Země 1.595 au, od Slunce 1.807 au. Rychlost pohybu po obloze 1.45 arcsec/min.