Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 1999

Nové hvězdy v mlhovině 30 Doradus

Uznání: John Trauger (JPL), James Westphal (Caltech), Nolan Walborn (STScI), Rodolfo Barba' (La Plata Observatory), NASA

Porovnejte tyto odpovídající snímky z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope (viditelné světlo nahoře; infračervené dole) z oblasti ve které vznikají hvězdy, z mlhoviny 30 Doradus. Najděte očíslované šipky na infračerveném snímku, které označují nově zrozené hmotné hvězdy. Například, šipky 1 až 5 ukazují na kompaktní kupy jasných mladých hvězd. Po vzniku zhroucením plynných a prachových mračen větry a radiace z těchto hvězd vymetly zůstavající zaclánějící materiál a učinily tak kupy zjevnější jak ve viditelném, tak v infračerveném světle. Ale do prachu jsou stále ponořeny a proto snadno viditené jen v pronikajícím infračerveném světle nově zrozené hvězdya hvězdné soustavy označené šipkami 2, 3 a 4. Možná i ještě význačnější jsou jasné infračervené skvrny označené šipkami 6 a 7. Jsou v jedné přímce na opačných stranách jasné kupy označené šipkou č. 5 a mohly být ve zkutečnosti způsobeny symetrickými výtrysky materiálu jednou z mladých hvězd v kupě. Každá z těchto světelných skvrn je asi 5 světelných let daleko od kupy a odpovídaly by bodům, ve kterých energetický tryskaný materiál dopadá na okolní mrachová mračna.

Štítky: Hmotné hvězdy, Lmc, Star-formation