Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. říjen 1999

Dvojhvězda Phi Persei

Uznání: Douglas Gies (CHARA, GSU) et. al.
Illustration: William Pounds

Je jasné, která hvězda je větší v této binární soustavě. Tato malířova vize dvojhvězdy Phi Persei, vzdálené 720 světelných let, vytvořená na základě nedávných výsledků, nám ukazuje jasnou, rychle se točící hmotnou hvězdu obklopenou diskem plynu. Malá doprovodná hvězda obíhá 160 miliónů kilometrů daleko. Větší hvězda je nyní asi 9 krát hmotnější než ta menší, ale nebylo tomu tak vždycky. Před deseti milióny let byla malá složka ve skutečnosti nejhmotnější hvězdou soustavy a pro svou větší hmotnost dospěla rychleji do fáze obří hvězdy. Po ztrátě svých zbytnělých vnějších vrstev k nyní hmotnější hvězdě, všechno co zůstalo je svlečené, velice horké jádro o hmotnosti asi jednoho Slunce. V dalších deseti miliónech let se mohou role obrátit jak nyní hmotnější hvězda zbytní do své obří fáze a "vrátí" hmotu své doprovodné hvězdě. Skončí tyto hvězdy svůj život jako bílý trpaslík nebo jako supernova? Astronomové považují konečný osud takového hmotu se vyměňující, interaktivní binární soustavy za otevřenou otázku a výzvu pro současné teorie vývoje hvězd.

Štítky: Hvězdný vývoj, Binary, Hvězdy

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.