Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. duben 1999

Obyvatel mlhoviny Tarantule

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA/ STScI/ NASA)

Hvězdokupa vpravo dole katalogizovaná jako Hodge 301 je příslušníkem mlhoviny Tarantule. Výrazná mlhovina na jižní obloze rozvíjející se v kosmickou Tarantuli je oblastí formující energetické hvězdy asi 168 000 světelných let daleko v sousedství galaxie Velký Magelanův oblak. Hvězdy v Hodge 301 vznikly zároveň před deseti milióny let a jak hmotné hvězdy rychle spálily své termonukleární palivo tak explodovaly. Ve skutečnosti se červení obři z hvězdokupy Hodge 301 rychle přesouvají do závěrečné prudké fáze hvězdného vývoje - známé jako supernova. Tyto výbuchy supernov posílají materiál a rázové vlny zpět do plynu v mlhovině a vytváří tak vlákna (filamenty) jak jsou viditelné i na tomto snímku Hubble Space Telescope Heritage. Ale tyto spektakulární hvězdné exploze stejně tak signalizují zrození hvězd protože rázové vlny způsobují kondenzaci plynu a prachu což vede ke vzniku další generace hvězd. uvnitř mlhoviny Tarantule.

Štítky: Lmc, Star-formation, Supernova, Mlhovina, Hvězdokupa