Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. květen 1999

Mozaika Velké mlhoviny v Orionu M42

Uznání: C. O'Dell and S. Wong (Rice U.), NASA

Velká mlhovina v Orionu, velká blízká oblast vzniku hvězd, je pravděpodobně nejslavnější ze všech mlhovin. Celkem 15 snímků z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope vytvořilo mozaiku pokrývající vnitřních 2.5 světelných let mlhoviny a ilustrují její různorodost. Navíc Mlhovina v Orionu hostí i jasnou otevřenou kupu hvězd známou jako Trapéz a obsahuje hodně oblastí zrodu hvězd - hvězdných kolébek. Tyto oblasti obsahují plynný vodík, horké mladé hvězdy, proplydy(protoplanetární soustavy ve stavy vzniku) a hvězdné proudy vyvrhovaného materiálu o vysokých rychlostech. Většina vláknových struktur, které jsou vidět na tomto snímku jsou ve skutečnosti rázové vlny - čela, kde se rychle pohybující materiál setkává s pomalu se pohybujícím plynem. Rázy jsou zvláště zřetelné blízko jasných hvězd na snímku dole vlevo. Mlhovina v Orionu je vzdálená asi 1500 světelných let a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako Slunce.

Štítky: M42, Orion, Emisní mlhovina, Star-formation