Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2002

Centaurus A: Galaxie hluboko uvnitř

Uznání: ESA/ISO, ISOCAM Team, I. F. Mirabel and O. Laurent (CEA/DSM/DAPNIA), et al.

Hluboko uvnitř k Zemi nejbližší aktivní galaxie Centaurus A, leží ... jiná galaxie! Cen A je obří eliptická galaxie vzdálená asi 10 miliónů světelných let s centrální směsicí hvězd, prachu a plynu, která pravděpodobně ukrývá hmotnou černou díru. Tento obrázek se skládá z optického snímku Cen A s tmavými čarami vyznačujícími laloky rádiové emise a z infračerveného snímku z družice ISO (červeně). Údaje z ISO mapují prach, který se zdá být ze spirální galaxie s příčkou o velikosti významné nedaleké galaxie M33. Objevitelé věří, že gravitace této obří eliptické galaxie pomáhá spirální galaxii s příčkou zachovávat svůj tvar. Naopak, materiál proudící podél příčky spirální galaxie zásobuje palivem centrální černou díru, která pohání rádiové laloky eliptické galaxie. Toto zjevně intimní spojení mezi dvěma odlišnými a nepodobnými galaxiemi naznačuje opravdu kosmický symbiotický vztah.

Štítky: Aktivní galaxie, Spirála s příčkou, Centaurus A, Agn