Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2002

Centaurus A: Proud mladých modrých hvězd

Uznání: E. Peng and H. Ford (JHU), K. Freeman (ANU), R. White (STScI), CTIO, NOAO, NSF

Tento slabý, ale zřetelný modrý oblouk proudu mladých hvězd se skoro ztrácí v té kosmické míchanici hvězd, plynu a prachu. Asi začal vznikat, když se roztrhala malá trpasličí galaxie, jak se přiblížila k obří eliptické galaxii Centaurus A. Na tomto upraveném barevném digitálním snímku je v pravém horním rohu vidět 2000 světelných let dlouhý oblouk, zatímco dole je hustá centrální oblast galaxie Centaurus A. Hvězdokupy, které tvoří modrý oblouk jsou nejspíše rozesety podél příletové dráhy malé galaxie a odhaduje se, že jsou staré pouhých 200 až 400 miliónů let. Pozoruhodný výsledek astronomům naznačuje, že dokázali identifikovat ukázkový příklad určitého druhu galaktického kanibalismu za pochodu. O takovém procesu se předpokládá, že přispěl ke vzniku a vývoji velkých galaxií včetně naší vlastní Mléčné dráhy. V průběhu času by se měly hvězdy i hvězdokupy z tohoto proudu nakonec rozprostřít a splynout s kolotající galaxií Centaurus A. Obrazové údaje pořídil čtyřmetrový dalekohled Blanco na Meziamerické observatoři Cerro Tololo.

Štítky: Star-formation, Cen A, Ngc5128, Galaxy collision