Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2002

Barvy a záhady galaxie Centaurus A

Uznání: X-ray (NASA/CXC/M. Karovska et al.); Radio 21-cm image (NRAO/VLA/Schiminovich, et al.),
Radio continuum image (NRAO/VLA/J.Condon et al.); Optical (Digitized Sky Survey, U.K. Schmidt Image/ STScI)

Proč je spirální galaxie Centaurus A v takovém zmatku? Kompozitní snímek nahoře ukazuje v různých vlnových pásmech různá vodítka k neobvyklé minulosti této galaxie. Přes tlustou vrstvu prachu jasně září červeně zobrazené laloky nízkoenergetického rádiového záření. V zeleně zobrazených energetičtějších rádiových vlnách je vidět jasný výtrysk z galaktického středu. V bíle zobrazeném optickém světle jsou viditelné hvězdy, které tvoří většinu galaxie. V rentgenovém světle zobrazila nedávno galaxii Centaurus A rentgenová observatoř Chandra. Modrou barvou zobrazené rentgenové paprsky ukazují oblouky horkého plynu, které ze středu vystřelují při explozích, které se asi odehrály asi před 10 milióny let. Jedna hypotéza, která by mohla zmatek vysvětlit říká, že Centaurus A mohl asi před 100 milióny let pohltit menší galaxii.

Štítky: Země, Night, City lights