Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. srpen 2002

Perseida

Uznání a copyright: S. Kohle & B. Koch, Bonn University

Nadcházejí sprška Perseid by měla být nejsilnější 12. a 13. srpna. Nejlepší doba k pozorování bude mezi 2 hodinou ráno a úsvitem v pondělí (takže si naplánujte dnes večer nastavit budík!) a potom zase v úterý. Na tmavé, bezměsíčné, obloze před úsvitem můžete uvidět tucty meteorů za hodinu. Oblohou budou prolétat zrníčka kosmického písku a štěrku, které odpadly z komety Swift-Tuttle a které se po vstupu do zemské atmosféry odpařují. Sledováním stop meteorů pozpátku dokáží zkušení pozorovatelé určit, že se sbíhají v souhvězdí Persea, které dalo tomuto každoročnímu meteorickému roji název. Na snímku nahoře je Perseida z roku 1993. Barvy jsou skutečné, ale digitálně zvýrazněné. Jak meteor přelétal noční oblohou, tak různé vybuzené atomy emitovaly světlo odlišných barev. Původ zeleného odstínu, který je vidět vpravo, není v současnosti známý, možná je způsoben kyslíkem v zemské atmosféře.

Štítky: Meteor, Meteorický roj Perseid