Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. srpen 2001

Perseidy v létě

Uznání a copyright: Rick Scott & Joe Orman

Odvržené kousky komety Swift-Tuttle každoročně v tuto dobu sviští horní atmosférou jako padající hvězdný prach, jak planeta Země prochází poblíž kometární dráhy. Na severní polokouli je tato pravidelná nebeská podívaná každoročně známá jako Perseidy, pojmenovaná podle toho, že stopy meteorů jdou vysledovat do jediného "bodu vyzařování" (radiantu) v souhvězdí Persea. Tato překrásná širokoúhlá fotografie z roku 1997 zachycuje 20 stupňů dlouhý bolid a další slabší meteor - Perseidu v bohaté oblasti severní letní Mléčné dráhy. K dispozici je i označená verze, jenž identifikuje polohu radiantu, okolní objekty a souhvězdí. Meteorický roj Perseid je snadno pozorovatelný (jen běžte ven a dívejte se!) a tento víkend nastane očekávané maximum v neděli 12.srpna časně ráno pro Severní Ameriku. I přes rušivé měsíční světlo byli loňský rok věrní pozorovatelé Perseid odměněni jasnými meteory a rozsáhlými polárními zářemi.

Štítky: Kometa, Perseidy, Meteorický roj