Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. srpen 2001

Paprsčité lunární krátery Tycho a Koperník

Uznání a copyright: Steve Mandel, Hidden Valley Observatory

V triedrech nebo malých dalekohledech oslnivý Měsíc je posetý impaktními krátery. Během částečných měsíčních fází jsou krátery podél terminátoru zvýrazněné ostře vrženými stíny. Když je ale Měsíc v úplňku, tak z některých kráterů vyráží systémy jasných radiálních linií nebo paprsků. Tento podrobný digitální snímek měsíčního úplňku zachycuje dva prominentní paprskovité krátery: Koperník (vlevo nahoře) a Tycho (vpravo dole), každý s rozsáhlým paprskovitým systémem utvářeným světle zbarvenými horninami vyvrženými při vzniku impaktního kráteru. Obecně jsou paprskovité krátery poměrně mladé, neboť jejich paprsky překrývají lunární terén. Ve skutečnosti je 85 kilometrů široký kráter Tycho s nejdále zasahujícími paprsky nejmladší velký kráter na přivrácené straně. Kráter Koperník(Copernicus) obklopený tmavým mořem, jenž krásně kontrastuje s jeho jasnými paprsky, má průměr 93 kilometrů.

Štítky: Měsíc, Kráter, Copernicus, Tycho, Ray crater

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem