Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. srpen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. srpen 2001

Tajemství v gama paprscích

Uznání: N. Gehrels, D. Macomb, D. Bertsch, D. Thompson, R. Hartman (GSFC), EGRET, NASA

Gama paprsky jsou nejenergetičtější formou světla a obsahují milion i více krát více energie než fotony viditelného světla. Pokud byste mohli uvidět gama paprsky, tak by důvěrně známé nebe stálic bylo nahrazeno nejbizardnějšími objekty známými moderní astrofyzice, přičemž některé jsou neznámé. Když přístroj EGRET na palubě oběžné Comptonovi gama observatoře přehlížel v dekádě 1990 oblohu, tak katalogizoval 271 nebeských zdrojů vysokoenergetických gama paprsků. Některé z nich badatelé identifikovali s exotickými černými děrami, neutronovými hvězdami a vzdálenými vybuchujícími galaxiemi. Ale 170 katalogizovaných zdrojů vyobrazených nahoře na mapě celé oblohy zůstává neidentifikováno. Hodně zdrojů na této tajemné gama mapě pravděpodobně náleží k již známým gama zářičům a jsou prostě zakryté nebo příliš slabé, než aby mohly být pozitivně identifikovány. Ovšem astronomové upozorňují na pás zdrojů procházející rovinou galaxie, zde se promítají do středu mapy, jenž mohou reprezentovat velkou neznámou třídu galaktických gama zářičů. Neidentifikované zdroje by mohly zůstat v každém případě záhadou až do plánovaného vypuštění citlivějšího kosmického velkoplošného gama dalekohledu Gamma-ray Large Area Space Telescope v roce 2005.

Štítky: Gama záření, Neidentifikované zdroje, All sky