Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červenec 2001

Pulsarový vítr v mlhovině Vela

Uznání: CXC, SAO, NASA

Pulsar Vela se zrodil ve středu explodující hvězdy - supernovy před 10000 lety. Na tomto rentgenovém snímku z observatoře Chandra pulsar stále vytváří zářící mlhovinu v srdci rozpínajícího se oblaku hvězdných trosek. Samotný pulsar je neutronová hvězda vzniklá z jádra hvězdy stlačením na nukleární hustoty. Se silným magnetickým polem, zhruba s hmotou Slunce a průměrem asi 20 kilometrů se pulsar Vela otáčí 11 krát za sekundu. Ostrý snímek z Chandry astronomům pomáhá v porozumění takových extrémních systémů jako jsou vysokovoltové výkonné generátory, které pohání strukturované větry elektricky nabitých částic. Rentgenově jasná mlhovina se vytváří, jak vítr z pulsaru naráží do okolního materiálu. Tento pohled zabírá asi 6 světelných let přes středovou oblast mnohem většího zbytku supernovy v Plachtách (Vela).

Štítky: Zbytek supernovy, Rentgenový, Vela, Pulsar