Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červenec 2001

Sloní chobot v IC 1396

Uznání a copyright: Robert Gendler

Mlhovina Sloní chobot, jako vystřižená z galaktické Kipplingovi Just So Story, fouká vítr přes emisní mlhovinu a komplexní kupu mladých hvězd IC 1396 rozprostírající se nahoře v souhvězdí Kefea (Cepheus) i daleko za ním. Jasné brázdy tvoří sugestivní tvary a ohraničují kapsy mezihvězdného prachu a plynu. Taková zapuštěná tmavá mračna kometárních tvarů obsahují surový materiál pro vznik hvězd. Poměrně slabá komplexní mlhovina IC 1396 vzdálená asi 3000 světelných let pokrývá na obloze oblast mnohem větší, než je vidět tady při zdánlivé šířce více jak 10 měsíčních úplňků. Tento podrobný teleskopický pohled je skvělou barevnou mozaikou dvou políček, jenž má za úkol sledovat 'nenasytný zvědavý kosmický chobot'.

Štítky: Mlhovina, Star-formation, Ic1396, Just so